BAND - YOU LOVE HER COZ SHE'S DEAD




Ännu ett skjysst band ifrån England, gillar verkligen det råa soundet med de starka blip-blop influenserna.
Sedan kan man inte förneka att beundra Elle Dead's(Ingen anning om det är hennes riktiga namn) attityd och
påtagliga röst. De har släppt en EP vid namn "Inner City Angst" med deras första material och ett nytt släpp är pågång runt början på november.





Elias

LÅTTIPS: CHAIRLIFT - BRUISES



Chairlift's senaste album "Does You Inspire You" har gett det genombrott de förtjänar. Jag har personligen fallit mycket för låten "Bruises" som innehåller allt en Indie-Pop låt ska ha. Den gulliga Indie-Pop lyriken, den sköna stämman och det behagliga soundet. Lyssna och njut.



Elias

JAG HÖR INTE HEMMA NÅGONSTANS



Får väl be om ursäkt eller något, men jag är rätt full. En sorts livespelning i dålig ljud- och bildkvalité, but whatever. Men låten som alla borde höra är [Ingeinting] - Julia.

"jag sitter full i en park utomlands,
jag hör inte hemma någonstans"


Eric


SKIVRECENSION: BATTLE FOR THE SUN


GENRE: ALTERNATIVE ROCK / INDIE
URSPRUNG: LONDON


Placebo's nya skiva Battle for the sun är, för mig, ett av årets viktigaste skivsläpp.
Den har ett lite hårdare och rockigare sound än tidigare skivor; hårdpop, som sångaren Brian Molko själv väljer att kalla det.

Skivans helhet är suverän, det finns inte ett enda dåligt spår. Låtarna varierar från Placebo-poppigt till mer rockigt, som debutalbumet, och som vanligt har den plågade Brian Molko skrivit väldigt starka låtar som tillsammans med hans otroligt vackra, sårbara och unika röst plus lite körsång bildar helt fantastiska låtar.

13:e november spelar Placebo i Annexet, stockholm, och självklart kommer jag att vara där. Utlovar en konsertrecension för er som inte ska dit.

Delar av skiva finns på Spotify. Starkaste spåren är Happy you're gone och Kings of medicine, dessvärre finns inte dessa på Spotify.

Eric



SKIVA: LOU REED - METAL MACHINE MUSIC


Lou Reed behöver knappast en presentation. De flesta som är någorlunda insatta i rockmusikens historia har åtminstone hört hans namn, och både som frontman i The Velvet Underground och som soloartist så har han haft ett väldigt inflytande på rockens utveckling. Men han har inte bara arbetat med rock.

1975 släppte han skivan Metal Machine Music, som uteslutande bestod av rundgång från två gitarrer som spelades upp i olika hastigheter och med olika effekter pålagda. Skivan brukar ses som ett av de första exemplen på noisemusik, trots att Lou Reed själv påstod att han ansåg att skivan sammanfattade metalgenren. Det finns även spekulationer om att han gjorde skivan för att avsluta ett kontrakt med sitt dåvarande skivbolag. Han har i efterhand sagt följande om projektet: "I was serious about it. I was also really, really stoned.", vilket nog kan förklara ganska mycket.

Det här är långtifrån den bästa noisen som har gjorts, men vad som gör skivan värd att nämna är att den faktiskt gavs ut åtminstone ett par år innan noise blev accepterad som musikgenre. Att det dessutom var en etablerad rockmusiker som stod bakom skivan gör det hela ännu bättre. Handlar inte rocken till stor del om tabubrytande och normtrotsande?


Spotify


Jack

BANDTIPS: NOVELLER



För någon månad sedan var jag inne på en noise/industri/ambient-festival i Stockholm vid namn No Fun Fest Sweden. Det var väldigt trevligt, och några av de banden som jag åkte dit för att se var väldigt, väldigt bra. Men det som är så trevligt med festivaler, utöver det faktum att man får se sina favoritband, är att man ofta upptäcker band och artister som man aldrig har hört talas om tidigare, men som är otroligt bra. Ambientartisten Noveller är en sådan artist.

Till skillnad från de andra banden/artisterna så var det här en tjej, de flesta andra var antingen killar i 20-30 års åldern som såg den här sortens musik som ett bra sätt att få ut sina aggressioner på eller killar/gubbar i blandad ålder som gjorde konstig musik för att vara konstnärliga, artsy och lite alternativa. (Inte mig emot; det var för sådan musik jag gick dit - men det var en hyfsad kontrast mellan henne och resten.) Hur som helst, det här var alltså en relativt ung tjej, och redan där blev jag intresserad. När hon dessutom drog fram en gitarr och en massa effektpedaler, istället för en analog synth som många andra, blev jag ännu mer intresserad. När hon började spela blev jag inte intresserad, utan hänförd. Hur man kan få fram så mycket ur en enda gitarr är för mig obegripligt, men jag klagar absolut inte. Pulserande "takter", fina melodislingor och en hälsosam dos oljud mixas till bland den bästa ambientmusiken jag har hört. (Undantaget Final, som jag tänker ta upp i ett inlägg lite längre fram.)


Det här är vackert. På riktigt.
Myspace




Jack

SKIVA: JESU - OPIATE SUN

Justin K Broadrick påbörjade sin minst sagt mångsidiga musikaliska karriär i de nedre tonåren, bland annat som gitarrist för grindcorepionjärerna Napalm Death medan de mer eller mindre skapade genren grindcore. Sedan gick han vidare och grundade Godflesh för att återigen vara med och skapa en ny genre inom hårdrocken, denna gång det som kallas för industrial metal. Efter att Godflesh splittrades 2002 har Justin precis som tidigare haft flera olika musikprojekt på gång samtidigt, men ett av dem har stått ut från mängden. Som Jesu har Justin, ibland med hjälp från andra musiker, tänjt gränserna för vad som ryms inom hårdrockens ramar, bland annat genom att inkorporera element från shoegaze och då och då dub. Själv anser han att han skriver enkla, välstrukturerade och melodiska poplåtar, men även fast jag förstår vad han är ute efter så håller jag inte med. De extremt tunga och distade gitarriffen på det självbetitlade debutalbumen talar mot det, trots de lättsmälta och luftiga synthslingorna som alltid finns där i bakgrunden. Vissa skivor har dock varit helt elektroniskt framställda och kan knappast kategoriseras som metal alls, men visst är det väl experimenterande som för musiken framåt?

Nog pladdrat om bandets historia. Senaste EPn Opiate Sun, som faktiskt inte ens har släppts ännu (men som läckte på nätet för någon vecka sedan) är ett kliv i en ny riktning för Jesu. På vissa sätt känns det som en återgång till de tyngre och mer metalbaserade skivorna från 2007 och bakåt, men samtidigt så känns allt betydligt gladare och hoppfullare än tidigare. Gitarrerna är inte på långa vägar lika tunga och allt känns ljusare, trots att synthslingorna såvitt jag kan höra har försvunnit helt och hållet. Jag vet uppriktigt sagt inte om det faktiskt kan kallas för metal, men det spelar mindre roll. Det viktigaste är att det här antagligen är det bästa släppet år 2009. Alla fyra låtar finns att lyssna på i skivbolagets Myspace-spelare, och skivan släpps 27/10.

Jack

LÅTTIPS: JULIAN CASABLANCAS - 11TH DIMENSION





The Strokes frontman Julian Casablancas har nu släppt första låten på hans kommande solo-platta "Phrazes For The Young".(Släpps 2 Nov)

Låten var faktiskt överförväntan, och faktiskt ganska olik The Strokes med mer Elektroniska influenser.
I en intervju tidigare iår sa han följande om skivans sound "Going to catch the catchiness of modern-music and combine it with the old classic" vilket låter mycket trevligt i mina öron. Håller albumet samma sound rakt igenom tror jag detta kan bli mycket bra.
Spotify

Elias

SKIVA: ZERO 7 - YEAH GHOST



GENRE: TRIP-HOP/ DOWNTEMPO/POP/AMBIENT/ACID JAZZ
URSPRUNG: LONDON, ENGLAND


Zero 7 senaste album som släpptes 29 Sep(UK) på Atlantic Records.
De är kända för att exprimentera mellan massa olika musikstilar och denna är inget undantag, här återfinns allt ifrån Pop till Trip-hop. Detta har väl både sina för och nackdelar, och det blir tyvärr oftast så att man väljer bort en hel del låtar som inte faller än i smaken. Jag skulle personligen vilja se att de gav ut flera album med samma inriktning än ett där de blandar hejvilt. Men jag kan också se att detta är lite av deras charm och det är helt klart något unikt de skapar. Då jag tycker att det ska vara på ett annat vis älskar säkert flera personer Zero 7 för att det just precis är såhär.

Mina favoritlåtar på skivan är "Solastalgia" och "All Of Us", vilket säkert inte alls stämmer in på era. Så ta nu och lyssna igenom skivan och hitta just era favoriter.
Spotify


Elias

LÅTTIPS: Dustin Zhan - Stranger (To Stability)

GENRE: TECHNO / BREAK
URSPRUNG: USA

Det är trots allt fredag och det är nu man ska få upp partyhumöret sägs det!

Kom över denna låten häromdagen som förövrigt är remixad av "Len Faki", och jag tycker den är riktigt trevlig!

Det är nog bara en tidsfråga innan denna killen kommer dyka upp på de stora Techno scenerna!

OBS: Låten får ut sin fulla rätt på ett bra ljudsystem. ;)



Och för att höja partynivån ytterligare ett steg, ett liveklipp ifrån Carl Cox som mixar in låten! Lagom ösigt.



Trevlig Helg.

Elias

SPELNING: SKATAN PÅ LÖRDAG!



Har du vägarna förbi Stockholm i helgen så tycker jag att du absolut ska titta förbi Debaser Medis på lördag! Men det är inte We Have Band som jag tänkt skriva om, utan besöken från Göteborg, och framför allt Skatan!

Upptäckte henne tack vare den utmärkta bloggen Swedesplease och min gissning är att snart kommer en hypevåg minst lika stor som Hajens, med allt vad det innebär, tröttsamma jämförelser, etc.

Håll koll på henne! Och lyssna framför allt på låtarna Full Of Surprises och Shine.


Senare på kvällen spelar Antin Kristiansson:



Over and out.
/David.

SKIVA: JJ - N° 2




Mjuk, len och ljuvlig Indie Electro-Pop ifrån Götet. Då bandet ligger på skivbolaget "Sincerely Yours" var det inte så oväntat att de håller sig såpass anonyma som de gjort. Men de har trots allt gjort sin debutspelning i Stockholm på klubben "Landet", och trots att jag inte kunde medverka verkar det varit en lika förförisk spelning som man kunnat tänka sig. Skivan är bra rakt igenom och den känns nyskapande, tyvärr är alldeles för mycket Indie-Pop idag väldigt repeterande. Blir också ganska imponerad av de instrumentella bitarna på skivan, trodde först när jag hörde den att allt skulle vara tråkigt digitalt, men känns oftast väldigt levande!



Mitt favoritspår på skivan är "From Africa To Malaga", jag tycker det dock är svårt att sätta den klara favoriten på albumet då alla spår håller ungefär samma klass.




Elias

SKIVA: VOLCANO CHOIR - UNMAP


Den som väntar på en uppföljare till Bon Ivers For Emma, forever ago kan få hålla sig en stund till. Justin Vernons senaste projekt, ett album tillsammans med math-rockbandet Collections of colonies of Bees är inte en direkt uppföljare utan mer ett experimentellt sidospår.
Vernons patenterade falsettröst, samplad i otaliga stämmor ligger där som främsta igenkänningsfaktor, men det är mindre melodier och mer lek med arrangemang, instrument och takter
Många av låtarna är i kortaste laget och skulle nog komma mer till sin rätt om dom fick veckla ut sig lite mer. Skivans bästa låt är en ny, längre version av Woods från EPn Blood Bank, här kallad Still.

Finns på Spotify eller iTunes

/Olof

LÅT: T.A.T.E - SOMETIMES AROUND MIDNIGHT





Känsloladdad låt som är en klar favorit ifrån deras självbetitlade album "The Airborne Toxic Event". Fina gitarrslingor blandat med en ärlig röst och det är fler än en gång jag reagerar på lyriken, väldigt träffande!

Albumet som släpptes 9 Februari Iår(UK) går även att lyssnas på spotify enligt länken nedan!

Spotify




Gick tyvärr inte att ta med den officiella videon då de inaktiverat "Embedded".

Elias

DON'T LOOK BACK INTO THE SUN



Känner att även jag måste följa upp med ett inlägg om Pete Doherty och Carl Barat.
I början av året (tror jag det var) så medverkade Pete i en "dokumentär" som MTV producerade. I det programmet fick vi under 24 timmar följa Pete inför en modevisning han skulle gå, och efter modevisningen avslutades det hela med en liten livespelning där Barat oanmält dök upp och framförde "Don't look back into the sun" tillsammans med honom.

I klippet ovan verkar det inte finnas särskilt mycket hat kvar emellan dem, men jag vet inte heller om jag riktigt tror på en reunion. Visst, det skulle kunna bli riktigt bra, men den tiden är nog dessvärre förbi.
Men man kan ju alltid hoppas på något bra, om det nu blir av.

Hela 24 hours with Pete Doherty finns att se på youtube.
Roligt och intressant, absolut något man måste se om man inte sett det, Pete har en skön personlighet och bjuder även på lite akustik musik.

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4
Del 5


Eric

LAST POST ON THE BUGLE



Efter det senaste inlägget angående The Libertines känner jag mig också tvungen att uttrycka min åsikt om ett av Englands mest inflytningsrika band de senaste 15 åren.

Att Libertines var påväg mot sin undergång var ganska uppenbart redan innan deras andra album hade släpts. I min mening var det inte drogerna som var huvudorsaken, snarare att Pete och Carl hade glidit ifrån varandra, de delade inte samma visioner längre. De som gjorde Libertines så speciella. Bandets själ låg i att de var unga och energiska, de skiljde sig från resten av englands musikscen i och med deras libertine mentalitet. Det kommer de aldrig mer kunna uppleva när de båda nu paserat 30 och deras nya musik inte alls är lika spännande och nyskapande som det en gång var i början av 2000-talet.

Skulle det i dagsläget bli en återförening riskerar de att göra misstaget Oasis gjorde för 15 år sedan. Inget ont om Oasis men hade bröderna Gallagher valt att lägga ner bandet efter What's The Story Morning Glory hade Oasis haft en otrolig legendstatus istället för att släppa ett par halvtaskiga skivor som inte är i närheten av deras första album. Libertines kommer aldrig att nå upp till samma klass som tidigare, deras tankar kommer aldrig kunna återspeglas på samma sätt. De har helt enkelt blivit för gamla och växt ifrån varandra.

När jag förra hösten såg Dirty Pretty Things på deras avskedsturné var det en av de bästa spelningar jag varit på. Carl kändes fräsh och såg ut att riktigt njuta av att spela på Debaseres relativt lilla scen. När jag däremot sprang på honom utanför hans hotell på P&L i somras var han en helt annan människa, trött, risig och hög precis som resten av bandet. Han kunde knappt svara på tilltal och det återspeglade också hela spelningen, han var trött och loj och såg mest ut att vilja avsluta spelningen så snabbt som möjligt. Samma sak har jag känt med Pete de tre gånger jag sett honom på festival. Så Petes prat om att göra en festivalreunion nästa år ger mig obehagliga känslor. Ska de återförenas ska det vara en i trång rökig lokal i London och inte på någon festival inför 60 000 personer, varken Carl eller Pete hör hemma på en stor scen.

Som tur är har nu Carl sagt att han inte kommer att genomföra en återförening under nästa år på grund av andra projekt som ska bli otroligt spännande att ta del av. Jag hoppas att Carl har insett att Libertines är förbi, att det aldrig kommer bli som förut och låter Libertines bli lika legendariska som de faktiskt kommer att bli om de undviker en potentiell flopp i och med en återförening.

"Because there were no good old days, These are the good old days"

Textraden från 2002 sammanfattar hela mitt inlägg, det har aldrig varit en bättre tid och det kommer aldrig att bli en bättre tid för The Libertines.

/Jesper

DEATH ON THE STAIRS




Nu sitter man här, nyss hemkommen från GAIS-*******. Är inte direkt glad eller nykter men tänkte att jag kunde dra till med ett litet inlägg ändå. Vem vet, det kanske gör mig gladare. Hade tänkt att det skulle handla om Libertines, Babyshambles, Dirty Pretty Things, Pete, Carl och framtiden för dessa herrar.
Jag tycker det är ganska konstigt hur allting kunde bli som det har blivit. Varför kunde inte Carl ha lite överseénde med Pete's knarkande och så kunde de kört på som vilket annat stort rockband som helst? Jag menar, Carl hade vissa perioder då han knarkade minst lika mycket som Pete. Troligtvis var det dock inbrottet som var droppen som fick bägaren att rinna över, vilket är helt förståerligt.

När det tredje bästa bandet i historien nu splittrades(enligt mig(Beatles samt Velvet Underground kommer före)) så drog Pete som alla vet ihop Babyshambles och Carl slängde ihop DPT. Carl som alltid stått i bakgrunden fortsatte att göra detta medans Pete drog igång jättehits som Fuck Forever och Delivery.

Visst, Carl kom igång med DPT och båda banden körde på men visst var det något som fattades? Nu är jag dock för ung för att uttala mig om detta egentligen, men visst fattades det något? Pete behöver Carl och Carl behöver Pete, så är det bara. Solo eller med nya band, de kan aldrig göra något lika bra som det de gjorde tillsammans, enligt mig i alla fall.

Pete släppte ju i våras Grace/Wastelands vilken blev en kritikerrosad platta som höjdes till skyarna av de flesta. Vilket jag bara kan hålla med om, den är helt fantastisk.

För förstå gången i mitt nästan 21-åriga liv såg jag både Pete och Carl i somras. Carl var den första jag såg. Spelningen innehöll intesitet, hits och en härlig känsla. Publiken var taggad till max och Carl gav allt han hade tillsammans med sitt band. Dagen efter var det dags för Pete. Först solo och sedan med hjälp av Babyshambles. Enligt mig var Pete's solospelning väldigt tam och innehöll ingen känsla. Det kändes ungefär som om han inte vill vara där. När han däremot fick hjälp av bandet bjöd han på annat. Det var känslor som flög i luften och intensiteten flödade. Det var helt underbara 50 minuter. Visst, jag kanske tycker detta på grund av att jag tycker så mycket om pete's musik, men det det var underbart. Det vet ni som var där.

Vad kommer nu hända i framtiden? Kommer det bli en reunion?

Visst hoppas vi på det. Enligt både Pete's och Carls uttalande kommer fallet också bli så under 2010. Hur kommer detta att bli då? Kommer det att bli fantastiskt? Kommer det att bli lika bra som det var under storhetstiden? kommer det bli ett riktigt misslyckande? Hur blir samarbete? Vem vet?

Jag är i alla fall en som längtar något otroligt till att få se två av 2000-talets största indiehjältar på scen tillsammans igen.

Men hur det än blir, glöm inte;

"If you've lost your faith in love and music oh the end won't be long"

Anton




BANDTIPS: PAINS OF BEING PURE AT HEART




Genre: Indie/Indierock


Denna härliga kvartett från New York, släppte i våras sin första fullängdare som förhoppningsvis blir en av många. Med indieinfluenser såsom Smiths, Suede, Cure och My Bloody Valentine gör de rockig och trallig indie med lite inslag av shoegaze. Skivan är enligt mig en av de bästa som släppts i år och gillar man bara något av de ovan nämnda banden så är detta band ett måste att lyssna in sig på.
I höst nu släpper dem en EP vid namn "Higher than the stars", vilken redan har läckt och den går i samma spår som första plattan.
Får hoppas att dem kommer till Sverige nu i vinter annars lär det väl dröja tills sommaren då de förhoppningsvis kommer för att spela på någon festival.

Myspace: http://www.myspace.com/thepainsofbeingpureatheart
Låttips: Come Saturday


Anton

SKIVA: THE VERVE - A STORM IN HEAVEN





Många tänker oftast på låtar som ”The Drugs Don't Work” och ”Bitter Sweet Symphony” när de hör namnet The Verve. Många har nog aldrig ens hört detta albumet innan, vilket är väldigt synd. Detta är förnärvarande ett av mina topp-album alla kategorier. En skiva som ifrån första start till sista vers sluter upp dig i något som är större än livet självt. Detta var Verve’s(På denna tiden hette de bara Verve) debutalbum och tyvärr det enda som har klara psykadeliska influenser.

Mycket av skivans kvaliteér har de gitaristen Nick McCabe att tacka för, hans insatser under skivans gång är riktigt imponerande! Detta sammansvärt med Richard Ashcroft genljuds röst får en mer avslappnad och befriad än på mycket länge.

 

Lyssna och njut i höstmörkret mina vänner!

 

 

Elias


SKIVA: IAN BROWN - MY WAY

My way är Ian Browns sjätte soloalbum, och precis som med alla andra soloalbum kommer han inte i närheten av vad han åstakom med Stone Roses. Även om det inte låter som han gjorde i början av 90-talet är denna skiva nog den soloskiva som kommer närmast Stone Roses i kvalitet. Med ett mognare och spännande sound är det tydligt att han exprimenterat mer än tidigare, och resultatet blir riktigt bra efter ett par lyssningar. Varje gång jag lyssnar på en skiva med Ian Brown känner jag någonstans att denna man borde lagt av för ungefär 15 år sedan om inte mer, det känner jag inte längre efter My Way. Skivan visar att han fortfarande har kvar lite av samma glans han hade för 20 år sedan. Texterna är fortfarande briljanta och är dessutom mer självbiografiska än de tidigare albumen. Man hittar även en hel del referenser till sitt gamla band och då framför allt till förre gitarristen John Squire, för vem kan inte älska raden “Those were the days when we had it all, And these are the times I’ve got so much more.” Nu är första gången sedan 1994 jag kan börja hålla med honom.

/Jesper

VIDEO: BRODER DANIEL FOREVER




Många känner nog redan till bandet Broder Daniel, utan tvekan det viktigaste Indie-pop bandet i Sveriges historia. En dokumentär eller konstnärlig film som andra hänvisar det till hade premiär på SVT igår. Jag delat med hela Sveriges Indie-folk satt bänkade framför TV’n för att få se(kanske för sista gången?) en glimt av Broder Daniel.

Då dokumentären(Och ja, jag kommer kalla den dokumentär) faktiskt visats på BIO på utvalda platser i Sverige tidigare Iår hade jag hört att den skulle vara väldigt fin och gripande. Och ja, detta måste jag säga stämde väldigt bra. Den är konstnärlig och producenterna har lyckats bra med att fånga känslan. Filmen som visas främst ur frontfiguren Henrik Berggrens tankar och idéer är väldigt svart på vitt, precis som Broder Daniel alltid varit. Stunder av tystnad håller tag i en och Henriks kryptiska men oftast sanna uttalande får en att tänka på saker man kanske har glömt någonstans på vägen.


Men man får se en annan sida av Henrik med, en som jag personligen aldrig sett själv. Han känns någonstans mer öppen och befriad, kanske har han insett att detta avslut är början på något nytt.

 

- Glöm inte att BD aldrig kan dö. - Henrik Berggren.

 

Elias


LÅTTIPS: HAJEN


Jag hoppar på hype-tåget lite sent som vanligt. Jag skyller på att hennes artistnamn fick mig att ducka både en och två gånger. Höll på att få se henne på Way out West när ett par vänner drog med mig på hennes spelning, men när jag var 20 meter från dörren deklarerades det att lokalen var full så det sket sig.
Hursomhelst, skön blueshes röst och milt pianoplink blir finfin musik så här på höstkanten.

/Olof

LÅTTIPS: KYLE ANDREWS - SUSHI



GENRE: INDIE / ELECTRONIC
URSPRUNG: USA


Som jag förstått det hela så producerar Kyle Andrews sin musik hemma och själv.
Med hjälp av en synth, en gitarr, lite drum loops och en häftigt röst bjuder han på solid indiepop när den är som bäst.

Ännu en låt som passar utmärkt en fredagkväll, precis som låten i inlägget nedan.

/Eric

MUSIKVIDEO: WALTER MEEGO - FOREVER



GENRE: ELECTRO INDIE / SYNTHPOP
URSPRUNG: CHICAGO, USA

MYSPACE: http://www.myspace.com/waltermeego

Mycket poppig och trallvänlig elektronisk indie från duon Walter Meego.
Justin's röst låter unik och är som gjuten för indiemusik.
En låt som passar utmärkt en fredagkväll.

/Eric


MUSIKSAJT: THE BLACK CAB SESSIONS

The black cab sessions är en liten sajt med ett enkelt koncept: Dra in några av indievärldens främsta namn, eller dom mest lovande debutanterna, släng in dom i baksätet på en londontaxi och låt dra av en låt med dom instrument som eventuellt får plats. Det här är några timmars surfnöje, kolla in t ex Wild Beasts, Amanda Palmer eller varför inte den otroligt vackra kvinnan med den sanslöst sexiga accenten:

Hafdis Huld


/Olof

SKIVA: THE ANTLERS - HOSPICE


GENRE: INDIEROCK
URSPRUNG: NEW YORK, USA


The Antlers debutalbum är ett konceptalbum som handlar om hur en mans älskade ligger döende i cancer på ett sjukhus. Proppfull med starka texter och postrockinfluenser sjungna av en lätt desperat falsettröst lite i samma anda som Bon Iver och Phosphoresent.
Definitivt sommarens bästa skiva i min samling.

Spotify: The Antlers – Hospice

/Olof

LÅTTIPS: SLÄPP IN SOLEN



Superskön, glad indiepop från bandet [Ingenting].
Jag måste vara den sista i sverige som upptäcker detta band.

En grej bara, varför är alla svarta i musikvideon?
Ingen medlem i bandet är väl svart?
Härlig musikvideo hursomhelst.

Eric

SKIVA: THE BOXER REBELLION - UNION





GENRE: ALTERNATIV ROCK
URSPRUNG: LONDON, ENGLAND




1.     "Flashing Red Light Means Go"       
2.     "Move On"       
3.     "Evacuate"       
4.     "Soviets"       
5.     "Spitting Fire"       
6.     "Misplaced"       
7.     "The Gospel of Goro Adachi"       
8.     "These Walls Are Thin"       
9.     "Forces"       
10.     "Semi Automatic"       
11.     "Silent Movie"


De fyra männen i The Boxer Rebellion är nu tillbaka med sitt andra album, Union.
Efter att deras förra skivbolag "Poptomes" gick i graven har de än sålänge fått klara sig på egen hand. De släppte först albumet på Internet igenom Itunes men även på live-spelningar. Det var inte förrän September den 14:e(UK) som man kunde hitta det i butikerna.
Albumet hamnade då 4:a på "Itunes UK top 100 album" och knäppte även en 2:a plats på "Alternative chart" tätt
efter Kings of Leon.

Soundet på Union känns väldigt rätt i tiden. Inspirationer ifrån såväl Coldplay, U2 och Keane känns väldigt närvarande. De lyckas dock skapa ett unikt sound med influenser hittade i shoegaze och indie-rock. Sångaren Nathan Nicholson's röst känns väldigt passande för denna typ av musik och i de höga tonerna blir man riktigt insvept. Under skivans lopp känns det dock som man hört en hel förr. Man blir absolut inte uttråkad men låtar som "Move on" och "The Gospel of Goror Adachi" kunde fått samma energiska ingrediens som de flesta andra låtarna.
Då jag ofta tycker om innovativt tänkande vill jag lyfta fram en fin detalj som de lagt till på låten "Silent Movie", där har de helt enkelt uteblivit de sista 39 sekunderna av låten till total tystnad. Bravo! Mer sådant!
Den klara hiten "Evacuate" som förövrigt också har släppts som singel ligger en nivå högre än alla andra låtar på skivan, energisk levande och träffande lyrik. Men man ska inte glömma bort låtarna "Flashing Red Light Means Go" och "Semi Automatic" vilka båda höjer helheten på albumet.

Om The Boxer Rebellion ta vara på denna chansen finns det en risk att de kan nå
höjder som Coldplay fönärvarande svävar på. Jag tror och hoppas att de vågar.




Elias