VIDEO: BRODER DANIEL FOREVER




Många känner nog redan till bandet Broder Daniel, utan tvekan det viktigaste Indie-pop bandet i Sveriges historia. En dokumentär eller konstnärlig film som andra hänvisar det till hade premiär på SVT igår. Jag delat med hela Sveriges Indie-folk satt bänkade framför TV’n för att få se(kanske för sista gången?) en glimt av Broder Daniel.

Då dokumentären(Och ja, jag kommer kalla den dokumentär) faktiskt visats på BIO på utvalda platser i Sverige tidigare Iår hade jag hört att den skulle vara väldigt fin och gripande. Och ja, detta måste jag säga stämde väldigt bra. Den är konstnärlig och producenterna har lyckats bra med att fånga känslan. Filmen som visas främst ur frontfiguren Henrik Berggrens tankar och idéer är väldigt svart på vitt, precis som Broder Daniel alltid varit. Stunder av tystnad håller tag i en och Henriks kryptiska men oftast sanna uttalande får en att tänka på saker man kanske har glömt någonstans på vägen.


Men man får se en annan sida av Henrik med, en som jag personligen aldrig sett själv. Han känns någonstans mer öppen och befriad, kanske har han insett att detta avslut är början på något nytt.

 

- Glöm inte att BD aldrig kan dö. - Henrik Berggren.

 

Elias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0