BANDTIPS: NOVELLER



För någon månad sedan var jag inne på en noise/industri/ambient-festival i Stockholm vid namn No Fun Fest Sweden. Det var väldigt trevligt, och några av de banden som jag åkte dit för att se var väldigt, väldigt bra. Men det som är så trevligt med festivaler, utöver det faktum att man får se sina favoritband, är att man ofta upptäcker band och artister som man aldrig har hört talas om tidigare, men som är otroligt bra. Ambientartisten Noveller är en sådan artist.

Till skillnad från de andra banden/artisterna så var det här en tjej, de flesta andra var antingen killar i 20-30 års åldern som såg den här sortens musik som ett bra sätt att få ut sina aggressioner på eller killar/gubbar i blandad ålder som gjorde konstig musik för att vara konstnärliga, artsy och lite alternativa. (Inte mig emot; det var för sådan musik jag gick dit - men det var en hyfsad kontrast mellan henne och resten.) Hur som helst, det här var alltså en relativt ung tjej, och redan där blev jag intresserad. När hon dessutom drog fram en gitarr och en massa effektpedaler, istället för en analog synth som många andra, blev jag ännu mer intresserad. När hon började spela blev jag inte intresserad, utan hänförd. Hur man kan få fram så mycket ur en enda gitarr är för mig obegripligt, men jag klagar absolut inte. Pulserande "takter", fina melodislingor och en hälsosam dos oljud mixas till bland den bästa ambientmusiken jag har hört. (Undantaget Final, som jag tänker ta upp i ett inlägg lite längre fram.)


Det här är vackert. På riktigt.
Myspace




Jack

Kommentarer
Postat av: Björn

Jesus va bra!

2009-10-15 @ 20:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0